جمعه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۶

اعتقاد به مهدویت در غیر اسلام نیز وجود دارد؟

پیروان بسیارى از ادیان و مذاهب معتقدند؛ در عصری كه فساد و ظلم همه جا را فراگرفته، یك نجات دهنده بزرگ قیام کرده و با مدد غیبى وضع آشفته جهان را اصلاح مى‌‏ كند.

اعتقاد به مهدویت

پیروان بسیارى از ادیان و مذاهب معتقدند؛
در یك عصر تاریك و بحرانى كه فساد و ظلم همه جا را فراگرفته، یك نجات دهنده بزرگ جهانى قیام کرده
و با مدد غیبى وضع آشفته را اصلاح مى‌‏كند. هر ملّتى او را با لقب مخصوصى شناخته و او را از آن ملت خود مى‌‏داند.

یهودیان او را «سرور میكائیلى»، مسیحیان «مسیح موعود»،
زرتشتیان «سوشیانس» (به ‏معناى نجات‏ دهنده جهان) و مسلمانان به‏ نام «مهدى منتظر» مى‌‏شناسند.
آنچه كه در این ادیان و مذاهب وعده داده شده، مطابق است
با روایات اسلامى، که از باب نمونه به موارد مختصرى اشاره مى‌ شود.

در كتاب (دید) كه نزد هندویان از كتب آسمانى است آمده:
پس از خرابى دنیا، پادشاهى در آخر الزمان پیدا مى‌‏شود
كه پیشواى خلایق باشد و نام او منصور (که در روایات ما لقب امام زمان عج است) باشد
و تمام عالم را بگیرد و به‏ دین خود در آورد و همه كس را از مؤمن و كافر بشناسد و هر چه از خدا خواهد بر آید.

در كتاب (زند) كه از كتاب‏هاى مذهبى زردشتیان است چنین آمده: آنگاه فیروزى بزرگ از طرف ایزدان برانگیخته مى‌‏شود،
و اهریمنان را منقرض مى‌‏سازند. تمام اقتدار اهریمنان در زمین است و در آسمان راه ندارند
و بعد از پیروزى ایزدان و بر انداختن تبار اهریمنان، عالم كیهان به سعادت اصلى خود رسیده بنى آدم بر تخت نیكبختى خواهد نشست.

همچنین در تورات، در سفر تكوین از دوازده امام كه از نسل اسماعیل بوجود مى‌‏آیند سخن گفته شده است.

و در مزامیر حضرت داود علیه السلام آمده است: «… و امّا صالحان را خداوند تأیید مى‌‏كند
صالحان وارث زمین خواهند بود و در آن همیشه ساكن خواهند بود.» (1)

آقاى حسن قائمیان در صفحه ۱۷ كتاب ظهور و علائم ظهور می نویسد:
«قسمت اعظم ترجمه متن‏هاى پهلوى صادق درباره ظهور و علائم ظهور است،
و اگر روی هم رفته نظر كنیم به همه متون پهلوى ترجمه صادق (هدایت) باید بگوییم كه تماما جنبه مذهبى دارد.»

موضوع ظهور و علائم ظهور موضوعى است كه در همه مذاهب بزرگ جهان واجد اهمیت خاصى است،
و در همه مذاهب مشترك است و آرزوى مشترك همه معتقدین به مذاهب بزرگ را تشكیل میدهد.
از این رو در همه قرون و اعصار آرزوى یك مصلح بزرگ جهانى در دل هاى خدا پرستان وجود داشته است
و این آرزو تنها در میان پیروان مذهب هاى بزرگ مانند زرتشتى، یهودى، مسیحى و مسلمان سابقه ندارد،
بلكه آثار آن را در افسانه‏هاى یونان، در افسانه‏هاى میترا در ایران، در كتابهاى قدیم چینیان،
در عقاید هندیان، در بین اهالى اسكاندیناوى و حتى در میان مصریان قدیم و بومیان
وحشى مكزیك و نظایر آن ها نیز می توان یافت.» (2)

(1). ر.ك: دوازده گفتار درباره حضرت مهدى (ع) – حسین اوسطی – ص ۲۸۵
(2). مهدى موعود (ع)، ترجمه علی دوانی، مقدمه، ص: ۱۷۷

نیک صالحی


  • Comments Off
  • 19612 بازدید
robotblog
Load: 1017
0٫20890 queries in 0٫208 seconds.