سه شنبه, ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۶

فرمول محاسبه کالری ها

محاسبه کالری

مقدار کالری با افزایش سن افراد کاهش می یابد

 

یک انسان بالغ با توجه به شرایط فیزیکی، فعالیت، جنس و سن خود به میزان انرژی مشخصی در طول روز احتیاج دارد و در صورت مصرف بیش از نیاز کالری روزانه، در دراز مدت به اضافه وزن دچار خواهد شد. بسیاری از متخصصان تغذیه برای پیشگیری از این مساله محاسبه نیاز روزانه بدن به انرژی و میزان کالری مواد مصرفی در طول روز همچنین توجه به همخوانی آن دو با یکدیگر را توصیه می کنند.

 

یک انسان بالغ با توجه به شرایط فیزیکی، مقدار فعالیت، وزن، قد، جنس و سن خود به میزان انرژی مشخصی در طول روز احتیاج دارد و در صورت مصرف بیش از نیاز کالری روزانه، در دراز مدت به اضافه وزن دچار خواهد شد. هر چه فردی جوان تر و خوش اندام تر باشد، نیاز به کالری بیشتری دارد. البته این مقدار کالری با افزایش سن افراد کاهش می یابد.

 

بسیاری از متخصصان تغذیه برای پیشگیری از این مساله محاسبه نیاز روزانه بدن به انرژی و میزان کالری مواد مصرفی در طول روز همچنین توجه به همخوانی آن دو با یکدیگر را توصیه می کنند.

 

کالری مورد نیاز بدن شما باید از 55-60 درصد از کربوهیدرات، 25-30 درصد از پروتئین و 15-20 درصد از چربی تشکیل شود. یک انسان سالم باید میزان کالری مورد نیاز بدن خود را طی 4-6 وعده به بدن برساند که البته به دلیل شرایط شغلی و فرهنگی به ما آموزش داده اند که غذای خود را در 3 وعده نسبتا بزرگتر میل کنیم که این امر به عنوان یک رژیم غذایی سالم به شمار نمی رود.

 

میزان کالری مورد نیاز یک مرد بالغ فعال ( منظور از فعال بودن ، داشتن حداقل 3-5 مرتبه ورزش در طول هفته می باشد) بر اساس عوامل فوق الذکر در حدود 2500-3000 کالری در هر روز می باشد.

 

محاسبه کالری مورد نیاز

راه های متفاوتی برای تشخیص میزان کالری مورد نیاز روزانه بدن وجود دارد

 

مصرف روزانه کالری

BMR

راه های متفاوتی برای تشخیص میزان کالری مورد نیاز روزانه بدن وجود دارد که ما در این قسمت یکی از آنها را به نان فرمول ”هریس بندیک” را برای شما انتخاب کرده ایم. این فرمول یکی از آسانترین راه های محاسبه فرایند بنیادین متابولیک است (BMR ). عوامل مهم در این فرمول عبارتند از: جنسیت، وزن بدن (به کیلو )، قد (به سانتی متر)، و سن. فرمول مذکور به این شکل است.

 

(سن × 8.6) – ( قد × 5 ) + ( وزن × 13.7 ) + 66 = MRM

 

به عنوان مثال:

1- مرد: 66

2- وزن 75 کیلو : 1027.5 = (75 × 13.7)

3- قد 175 سانتی متر : 875 = (175 × 5 )

4- سن 28 سال : 190.4 = (28 × 6.8 )

مرحله 1 تا 3 و بعد هم مرحله 4 را از مجموع کم کنید که رویهم می شود 1778.1

 

مضرب فعالیت

بالاخره هر چه میزان فعالیت فرد بیشتر باشد بدن او کالری بیشتری طلب می کند.

افراد بدون فعالیت= (میزان کم یا هیچ گونه فعالیت)1.2 × BMR

افراد کم فعالیت = (کمی نرمش در حدود 1 تا 3 روز در طول هفته)1.375 × BMR

افراد با فعالیت متوسط = (نرمش متعادل در حدود 3 تا 5 بار در طول هفته) 1.55 × BMR

افراد فعال = (ورزش روزانه) 1.725 × BMR

افراد بیش فعال = ( ورزش های سنگین روزانه ) 1.9 × BMR

 

در این حالت اگر فردی که در مثال بالا میزان کالری مصرفی روزانه او محاسبه شد، دادرای فعالیت فیزیکی متوسطی هم باشد می بایست عدد بدست آمده (1778.1) را در 1.55 ضرب کند تا کالری نهایی مورد نیاز بدن خود را بدست آورد که این مقدار برابر است با 2756 در هر روز.

 

منبع: شفاف

 

بیتوته


  • Comments Off
  • 18218 بازدید
robotblog
Load: 1384
0٫70598 queries in 0٫705 seconds.